Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych występuje wtedy, kiedy po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa kluczowego wyświetli się kilka podstron naszej witryny na jednej stronie wyników wyszukiwania, lub gdy w określonym czasie w wynikach wyszukiwania pojawiają się różne podstrony naszej witryny. Przykładowo dla pierwszego scenariusza, w wyszukiwarce wpisujemy hasło: kanibalizacja słów kluczowych.

W wynikach wyszukiwania wyświetlają się adresy:
www.mateuszcholewa.pl
www.mateuszcholewa.pl/blog
www.mateuszcholewa.pl/blog/optymalizacja-stron-www/kanibalizacja-slow-kluczowych

Użytkownik chciałby aby na tą frazę (kanibalizacja słów kluczowych) wyszukiwany został trzeci link, niestety Google spośród tych linków może wybrać np. drugi link i tylko on widoczny będzie w wynikach wyszukiwania. Google wybierze link najlepiej zoptymalizowany pod konkretną frazę. Przez takie zachowanie strona może znacznie spaść w wynikach wyszukiwania (SERPach). W wyniku kanibalizacji może zdarzyć się sytuacja w której podstrona, która jest mniej ważna znajdzie się na wysokiej pozycji, natomiast strona główna w wyniku tego spadnie nawet o kilkadziesiąt miejsc w dół.

Google często wybiera mniej podlinkowaną podstronę jako najważniejszą, więc standardowe działanie w postaci dodania linków kierujących na wybraną przez nas stronę może nie przynieść oczekiwanych rezultatów w krótkim czasie. Google także wyżej honoruje nowe wpisy, niż te będące dłużej na witrynie. W procesie wyboru najważniejszej podstrony silnik wyszukiwarki bierze pod uwagę kilka czynników, min. nasycenie słowami kluczowymi, liczbę url-i do podstrony oraz anchor teksty w tych url-ach, położenie podstrony w strukturze witryny oraz optymalizację podstrony pod wybrane frazy. Nie są to wszystkie czynniki, lecz jedne z ważniejszych.

Jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania kanibalizacji słów kluczowych jest ograniczenie, a nawet wykluczenie fraz kluczowych ze wszystkich podstron witryny, oprócz tej najważniejszej, czyli strony głównej, którą należy najlepiej zoptymalizować właśnie pod te frazy.

Dobrą metodą jest wzmocnienie najważniejszej podstrony linkowaniem wewnętrznym z podstron które mogą konkurować o pozycję z naszą wybrana podstroną.

By uniknąć problemu kanibalizacji słów kluczowych, specjaliści od SEO proponują, by zamiast umieszczania takiego samego słowa kluczowego na każdej podstronie, stosować różne jego wariacje, zgodne z unikalną treścią każdej z podstron, z linkiem umożliwiającym powrót do głównej strony. Takie rozwiązanie nie tylko znacznie ułatwi pracę wyszukiwarkom, ale pomoże również przemieszczać się po stronie klientowi.

Innym sposobem na dostarczenie wyszukiwarce informacji o tym, która z podstron jest kanoniczną (główną), jest atrybut rel=”canonical”. Wiele witryn posiada podstrony o takiej samej treści czyli takie, na których znaleźć można te same produkty, podzielone według różnych kategorii. W takiej sytuacji algorytmy wyszukiwarki wyświetlą odwiedzającemu tę wersję podstrony, która wydaje się najbardziej adekwatna do zapytania. Tutaj pojawia się pewne ryzyko, że wyszukiwarka uzna za podstronę kanoniczną nie tę, którą wybrał właściciel witryny. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie atrybutu rel=”canonical”.

Atrybut rel=”canonical” daje sygnał o priorytecie danej podstrony w wynikach wyszukiwania. Umożliwia właścicielowi wskazanie wyszukiwarce właściwej podstrony kanonicznej, poprzez dodanie elementu z atrybutem rel=”canonical” w sekcji <head> do każdej niekanonicznej wersji podstrony. Przykład:

<link rel="canonical" href="http://www.mateuszcholeawa.pl/blog"/>

W powyższym przykładzie podstrona blog jest ustawiona jako najważniejsza (kanoniczna) podstrona z całej domeny.

Wbrew powszechnej opinii, specjaliści od SEO twierdzą, iż rel=”canonical” można zamieścić również na podstronie kanonicznej (przeważnie głównej), jako referencję samej siebie. Jest to praktyka, która na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc.

Przykład kanibalizacji:

Dodając artykuł o zbyt dużym nasyceniu w słowa, na jakie staram się pozycjonować swoją stronę, sam doświadczyłem kanibalizacji. Artykuł znalazł się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na trzeciej pozycji.

Artykuł w Google +

Artykuł w Google +

W wyniku tego strona główna spadła w wynikach wyszukiwania na drugą stronę i ostatnią pozycję.

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania

Zapisz

Zapisz

Kategoria: Tagi: